Оставката ви, господин Банов, няма да промени нищо кой знае какво. Но и вие нищо кой знае какво не променихте

Господин Банов, предполагам, че сте бесен.

Предполагам и че сте извършил необходимите действия, които, според буквата на закона са необходими, за да се опази културното ни наследство.
И предполагам, че тия граждани с популистките си искания ви дразнят и ви карат да сте „разумен популист“ или както там го обявихте в ерира.

Има обаче разни неща, което си струва да обясните.
Ще се опитам да помогна:

1. Колко дълго продължава процедурата по обявяване на една сграда за културно наследство? Има ли забаявне на процедурата и работи ли добре експертния съвет?

2. След като видяхте, че процедурата върви мудно, защо не използвахте така обявения от вас план Б, който в крайна сметка, макар и популистки, щеше да свърши работа?

3. Давате ли си сметка, че конюшните не могат да пламнат от „късо съединение на покрива“ защото там няма ток?

4. Смятате ли, че МК има цялостна визия и стратегия за опазване на културното ни наследство? И ако смятате, къде в тази стратегия седят конюшните? А Двойната къща? А читалището в Шипка? Знам и още сгради, но вие сте умен човек, няма смисъл да ви ги казвам.

5. След като законът задължава дадения от вас статут на Двойната къща да принуди собственика да я възстанови, какви са сроковете това да се случи?

6. Въобще има ли някъде в законодателството предписани срокове? Например – ако една къща се руши, дали няма да се срути, ако изчака процедурата на експертите?

7. А експертите как са? Надявам се да не са като „експертите“, които сложихте в комисията, финансираща проекти от културния фонд за европредседателството (където злите езици донасят, че някои оценяващи музиката не познават особено добре нотописа и елементарната теория на музиката).

А сега няколко въпроса извън темата:

1. Кое в културата е по – важно – стените от тухли, съвпътстващи европредседателството или стените на старите къщи, формиращи историческото ни наследство?

2. Кое е по – необходимо – скъпите и лъскави клипове за България или евтините ни и смачкани хора на културата?

3. Кое е по – нужно – инвестициите в лъскава опаковка или инвестициите в необходимо съдържание?

И да, можете да не ми отговаряте.

От това, което видях преди малко в студиото на БТВ оставам с впечатлението, че и не можете да отговорите на голяма част от въпросите, касаещи българската култура.
Справка – начинът, по който преди месец и нещо отговорихте, че не може нищо да се направи с читалището в град Шипка.
А после само за половин час, понеже стана скандал успяхте да се сетите как да се намери механизъм.

Господин министър.
Да, разбирам ви, че сте бесен.
Но ние, подпочените ви културтрегери отдавна вече не сме бесни.

Ние сме обезверени, отачяни, апатични.
Ние не вярваме, че можете да управлявате културата.
Не вярваме, че културата е държавен приоритет.
Не вярваме, че на някой въобще му пука за култура.

Смятаме, че културата е удобна точка от предизборни платформи, но дори когато тя влиза в платформите и се отделят по няколко изречения, написани между другото в обедната почивка.

Надежда няма!

И няма да има, докато министъра на ресора се оправдава като ученик с процедури.
А докато се оправдава с процедури, сградите се рушат, а хората на духа гаснат един след друг.
А нови не идват.
Справка – нулевите години за специалности в музикалната академия…

Оставката ви, господин Банов няма да промени нищо кой знае какво.
Но и вие нищо кой знае какво не променихте.
Нито като заместник министър, нито като министър.
Единственото, което се променя, е факта, че Шушана победи Рапсодия Вардар – окончателно и безвъзвратно.
Нали знаете – Рапсодия Вардар, написана от Панчо Владигеров, който, според една ваша предшественичка е колега на Златю Бояджиев…

Венци Мицов

Снимка на Venci Micoff.