Резил! „Българският Лувър“ от 4 години стои недовършен

Министър Боил Банов вече преполови мандата си, а сред „видимите резултати“ от престоя му в културното ведомство бие на очи незавършеното южно крило на Национална галерия „Квадрат 500“ към ул. „Оборище“, мазилката на което се рони, отлюспвайки се слой след слой, алармира сдружение „Зограф“.

Точно преди 4 години – на 28 май 2015 г., официално отвори врати новата Национална галерия „Квадрат 500“, изградена с европейско финансиране. Оттогава и до ден днешен обаче този най-голям наш музей за визуални изкуства така и си стои недовършен – неремонтираното южно крило на сградата откъм столичната улица „Оборище“ представлява изключително тъжна гледка и не приема нито изложби, нито посетители, констатират от сдружение „Зограф“. За съжаление и самото Министерство на културата не полага никакви усилия през последните няколко години, за да завърши ремонта на южното крило на „Квадрат 500“, където се предвиждаше да гостуват престижни временни изложби, които сега просто няма къде и как да бъдат експонирани и аранжирани, защото всички големи зали в галерията са заети от нейната постоянна експозиция, отбелязват от сдружението. При откриването на така наречения „Български Лувър“ през 2015 г. на медиите бе съобщено, че в южното крило на галерията се планира да има две много просторни зали на втория и четвъртия етаж, които ще са с високи тавани и са подходящи за временни изложби и за по-съвременен тип творби. Друг етаж щеше да се заема от публична библиотека, а по проект в подземната част на терена бе предвиден и аудиториум – помещение, което за пръв път щеше да присъства в музейна сграда у нас. Нищо от това обаче не се случи и няма никакви индикации екипът на министър Банов да бърза да завършва ремонта на изоставеното южно крило на „Българския Лувър“, допълват от гражданското сдружение. Заради нехайството, бездействието и безхаберието на чиновниците от Министерство на културата, в Национална галерия „Квадрат 500“ вече няма как да гостуват и впечатляващи, стойностни изложби от ранга на показваните при изключителен успех преди време в тогавашната Галерия за чуждестранно изкуство в София изложби „Аз не търся. Аз намирам: Пабло Пикасо“, „Мерилин Монро и Америка през 60-те години – фотографиите на Лорънс Шилър“, както и изложбата на световноизвестния архитект сър Норман Фостър – създателят на „Милениум бридж” в Лондон, купола на Райхстага в Берлин и на обновения стадион „Уембли”, подчертават от сдружение „Зограф“.

Подобна и много тъжна, уви, е ситуацията и със „Софийски арсенал – Музей за съвременно изкуство“, намиращ се в Южния парк в София на бул. „Черни връх“ № 2, който е филиал на Националната ни галерия. Въпросният нов музей, настанен в сграда, обявена за недвижима архитектурна културна ценност, бе открит официално през месец юни 2011 година, но и до днес в него окончателно е завършено изложбеното пространство само и единствено на първия етаж, напомнят от „Зограф“. Странно и необяснимо защо, но вече години наред чиновниците в Министерство на културата не си правят труда, за да бъдат най-сетне довършени и въведени в експлоатация вторият и мансардният етаж на сградата, така че Музеят за съвременно изкуство „Софийски арсенал“ да почне да функционира пълноценно, а не само една трета от него, както е в момента. Нищо на практика не се случва и с обявените първоначално намерения и планове за изграждане на депо, съобразено със съвременните музейни изисквания, както и на отделна постройка за временни експозиции до сградата на „Софийски Арсенал“, посочват от сдружение „Зограф“.

В културното министерство вероятно са забравили за разпоредбите на Закона за държавната собственост и по-специално за неговия Чл. 14, който изисква министрите и ръководителите на ведомства да управляват предоставените им имоти – държавна собственост,  в съответствие с предназначението им за нуждите, за които са предоставени, както и с грижата на добър стопанин, изтъкват от сдружение „Зограф“. Надяваме се в тази връзка Сметната палата при следващия си одит на МК и неговите структури да „подсети“ висшите чиновници от ведомството, че са длъжни да управляват държавните имоти именно като добри стопани, а не да ги изоставят с години да стоят недовършени, неремонтирани и пустеещи, отбелязват от гражданското сдружение.

Резултат с изображение за Българският Лувър“