Идеологическо безумие е да обвинявате Максим Генчев в патриотарство. И неомарксистите да му се карат, че филмът е лош. Реално Максим не е убил Ботев, той му скрои либерален ковчег.
Филмът е лош, не защото е за Ботев - което чувствителните соеви хора не могат да понесат. Филмът е лош, именно защото е идеологически правилен. В него има измислени драматургично елементи, които служат само на европейските ценности, задължителните. По този филм могат да се направят дисертации, ценни за европейската историческа псевдонаука - примерна научни трудове за ролята на хюмнетата в народоосвободителните войни. Защо не? Имаме жени войводки, защо да няма войводи гей? Някой нещо против?
Филмът е лош, именно защото е идеологически - той става такъв с появата на “четничката” Вела. Задължителният женски образ, неотговарящ на никакви факти, е чиста проба задание и повеля на новите комунисти. Именно те трябва да си прегърнат Максим Генчев и да се засрамят.
Забележете - във филма няма телеграма на Ботев до Парижката комуна (тая телеграма беше за една предишна идеология). Но днес има ботева жена, феминизиран четник, за който (която) явно Ботев не знае, не знае и Захарий Стоянов, не знаят и турците. Жената-четничка на Ботев е изсмукана от Генчев, негова либерална мръсотия под ноктите.
И още нещо - филмът е лош, защото е лозунгарски и патетичен. Защото у нас никой не иска и не може да разказва човешки истории. За тях няма кой да плати, нерентабилни са.
Ако е портрет от стената, Ботев е лесен за всяка идеология. Но ако искаме да разкажем историята на Ботев като човек, бунт, хаймана, мечтател, нещастник и самотен култ - то тука трябва да разкажем човешката история. А нашето кино с много малки изключения не може да разказва човешки истории. Защото е гнило откъм пари - парите се дават от идеологията, знаете.
Тия дни парите се дават от Свадливата вещица на либералната идеология, която Максим можеше да излъже и пренебрегне. Но той предпочете да се оплете в нея, както нелепо се оплетоха (ни в клин, ни в ръкав), косите на къдравия метро-сексуален четник и нелепата четничка, която нелепо не застреля Ники Илиев и която още по-нелепо си миеше ръцете с калпак и нощница в някакво нелепо ручейче. Калпак и женска роба-нощница, това е проблемът на филма.
Потури или роба носят четниците - ето ви го извращението в този филм.
Идеологията прави филмите за Ботев нелепи. И преди, и сега. Максим Генчев стои нелепо пред вас, за да изпълни именно заръката на либералната би-идеология - да направи нелеп образа на Четоводеца. Да го вкара в бинарността на невъзможното тогава феминистко движение и народно-освободителното движение. Да разкаже история, в която Ботев шие и везе знаме, а някой с вагина някъде по Балкана да тича да ни освобождава напразно. Казвам “някой с вагина”, за да е ясно, че това може да е жена, може и да е мъж. Някой да има на друго мнение?
Това няма да му се прости никога на тоя режисьор. И затова недейте да правите от Максим консерватор и патриот. Той даже до патриотарство не може да го докара. Той е ужасен неолиберал, изпълнил със смисъл грантовете за жени-четнички и изпълнил с ужас всеки, който обича киното.
Брате Ботьов, нямаш късмет за филм ти, жив да си щях да ти кажа, че твоята орисия е всяка идеология да се бърше в твоето знаме - за ужас на цяла една нация нормални хора, ненавиждащи всяка идеология и робство. Щях да ти кажа, че когато един ден тая свещена земя се освободи от робските идеологии…
… о, тогаз майко юнашка! О, либе, мило, хубаво! Берете цветя и здравец, късайте бръшлян в градина…
Мартин Карбовски