Пиесата на Бърнард Шоу и Джон Малкович

https://svobodnoslovo.eu/lyubopitno/piesata-na-barnard-shou-i-dzhon-malkovich/146050 SvobodnoSlovo.eu
Пиесата на Бърнард Шоу и Джон Малкович

Двамата обърнаха Сливнишката епопея в комедия

С подигравката на Шоу мърлявият българин концептуално влиза в рецепцията на англосаксонците към нас

Един скандал тече в храма на Мелпомена. Пиесата "Оръжията и човекът" на световния класик Бърнард Шоу. Режисьор е Джон Малкович, който минава за жив класик. В Народния театър с името на родолюбеца Иван Вазов ще се играе антибългарски водевил.

Шоу и Малкович се гаврят с героичното ни минало. Сръбско-българската война от 1885 г. е обърната в комедия. Храбреците, които защитиха обединеното отечество, обличат костюмите на смехотворни персонажи. "Новото гробище над Сливница" е поругано.

На 26 ноември 1893 г. Шоу отбелязва в дневника си: "Започната нова пиеса – романтична пиеса." Идната пролет "Оръжията и човекът" е почти готова, остава само да се ситуира мястото на действието. "Търсех война за основа – разказва авторът. – Е, аз съм абсолютен невежа по отношение на историята и географията, така че пообиколих приятелите си и ги разпитах знаят ли за някои войни. Те ми разказаха за няколко, от Троянската до Френско-пруската."

Бърнард Шоу се спира на Сръбско-българската от 1885 г., която му рекламира фабианецът Сидни Уеб. Сръбски или български обаче да са декорите на сцената? Драматургът първо избира комшиите, но после се мести у нас. Защото друг информатор му дава битови сведения за България. Това е Еспер Серебряков, командвал Дунавската флотилия и живял в Русе.

По негови указания сценографията наподобява "Криворазбраната цивилизация". Обзавеждането на една стая е наполовина нашенско и наполовина "алафранга". Тук автентичното приключва, за да даде простор на фантасмагориите. Майор Сергиус Саранов е български кавалерист и сливнишки герой. С вихрена атака разбива сърбите, като пренебрегва руските си командири. Такива няма, защото бившите освободители изтеглят своя офицерски корпус от младата ни войска. В нея най-високият чин е капитан.

Майор Петков, в чийто дом се развива действието, също е участник във войната. Той е съпруг на Катерина и баща на Райна. Госпойцата е годеница на Сергиус, който кой знае защо носи име с латинско окончание. Капитан Блънтчли пък е швейцарски наемник в сръбската армия. Обитателите на алпийската федерация традиционно са платени войници из Европа и комшиите са купили един.

След поражението Блънтчли е преследван от нашите, които според Шоу са "страшно пияни и подивели". Прониква в дома на Петкови и моли Райна за помощ. Оказва се, че той не воюва с патрони, а с шоколад. Сега паласките му са празни, защото е изконсумирал съдържанието. Райна го черпи с бонбони. "С пълнеж! Вкусно!", облизва се чужденецът.

Райна се хвали на Блънтчли, че само тяхната къща впечатлява с два ката прозорци и вътрешни стълби. "Стълби! Колко чудно! Живеете в истински лукс, млада госпожице", възкликва швейцарецът. "Знаете ли какво е библиотека?", пита го тя.

"Библиотека? Стая, пълна с книги?", опитва се да налучка той. "Да – потвърждава любителката на литературата. – Ние имаме такава. Единствената в България." После добавя, че всяка година ходят в Букурещ за оперния сезон, а тя е прекарала цял месец във Виена.

Когато Блънтчли иска да си измие ръцете, Райна го уверява: "Не си мислете, че съм изненадана от вашата постъпка. Българите с истинско добро положение – такива като нас – си мият ръцете почти всеки ден."

Според Бърнард Шоу хигиената е разделителната линия между цивилизованите народи и "варварите", както ни нарича. Колкото повече се миеш, къпеш и плацикаш, толкова си по европеец. У нас обаче имало сериозна съпротива срещу сапуна. Равна на тази, с която срещаме врага по редутите на Сливница. На кафе и цигара майор Петков коментира:

"Не са на добро тези нови обичай. Всичкото това миене не може да е добре за здравето: не е нормално. Имаше един англичанин във Филипополис (Пловдив), който се миеше със студена вода всяка сутрин, след като стане. Отвратително! Всичко това идва от англичаните – климатът им ги мърси толкова много, че постоянно се мият. Виж баща ми! Цял живот не се е къпал и живя до 98 – най-здравият човек в България. Не ми е дерт да се умия веднъж седмично за пред хората, но всеки ден си е направо смешно."

С подигравката на Шоу мърлявият българин концептуално влиза в рецепцията на англосаксонците към нас. По-късно Чърчил ще заяви: "Не уважавам народ, който си честити банята!"

Премиерата на "Оръжията и човекът" е на 21 април 1894 г. в лондонския театър "Авеню". Тук избухва и първият скандал. При една подигравка с "българската нация" актьорът по инерция произнася "английската". "У-у-у!", дюдюка чистоплътната публика. Скандалът винаги е реклама и пиесата се играе с успех следващите седмици.

През 1903 г. цензурата забранява комедията във виенския "Бургтеатър". Намира я неудобна заради Илинденското въстание. Ние се намесваме в разправиите след Първата световна война. Тогава преживяваме катастрофа и националното самочувствие на българина е особено чувствително.

През 1921 г. наши студенти освиркват комедията в Берлин и Виена. И в двата случая протестите започват при сцената с библиотеката. "Позор! Позор" – скандират оскърбените. – Прекратете представлението! Няма да търпим това, във войната ние бяхме съюзници на Германия и Австрия!"

В Берлин спектакълът временно е прекратен, а във Виена е свален от репертоара.

През 1924 г. в германската столица отново се готвят да вдигнат завесата с конфликтната пиеса. Българската легация моли директора на театъра да не рискува, защото нашите студенти са на щрек. Той отказва, но нарежда в текста да бъдат направени "някои съкращения". След постановката Бърнард Шоу обвинява българите в липса на чувство за хумор. Не били способни да се надсмиват над себе си.

Ирландецът не е чел фейлетоните за Бай Ганю, които се появяват точно по времето на "Оръжията". Дори да ги е чел, тази класическа самоирония не се вписва в неговата схема. Защото Ганю Балкански демонстрира зрелищно къпане във Виенската баня!

Проблемът на Шоу е, че се гаври с национални герои. Все едно от вицеадмирал Нелсън, изгубил окото си в битка, да направиш шут, който намига на публиката. През 1885 г. стотици българи загиват в защита на Съединението.

Сега директор на Народния театър е някой си Васил Василев. Мелпомена ще го запомни с две неща. Плювнята по Александър Морфов и прегръдката с Джон Малкович. Тайна е какъв хонорар му е платил.

Автор: Росен Тахов

trud.bg

5 Коментара

Реалист

2 days before

Ако директорът имаше нещо в главата си никога нямаше да приеме подобна "пиеса", което се отнася и за артистите. Как пък един не се намери публично да се откаже от участие, толкова ли са гладни!? Не, прости са.... Моите уважения за сегашния министър, но отдавна се говори по въпроса, би трябвало да вземе отношение за поредната свинщина. Между другото, спомням си няколко филма с Малкович, все дърт и противен злодей. Дали е случайно, що пък избра точно тази пиеса?! И накрая, и все пак българите са доста по-симпатични физически от англичаните, та Бърнард да си гледа работата!

Коментирай

аз и не аз

1 day before

педерасти сър

Коментирай

аз и не аз

1 day before

педерасти сър

Коментирай

Гост

1 day before

Да се пробва реципрочно български режисьор да осмее американското общество по подобен начин, има с какво, да видим кой ще му позволи?

Коментирай

Гост

1 day before

Да се пробва реципрочно български режисьор да осмее американското общество по подобен начин, има с какво, да видим кой ще му позволи?

Коментирай

Коментирай

С използването на сайта вие приемате, че използваме „бисквитки" за подобряване на преживяването, персонализиране на съдържанието и рекламите, и анализиране на трафика. Вижте нашата политика за бисквитките и политика за поверителност.