Основната цел в притчата е спасението на селото, а не скъпоценната ябълка явяваща се като медал за победителя. Пострадалите от безобразията на ламята селяни са частичен пример за организирано гражданско общество. Когато селяните станат граждани, а юнаците останат селяни в жълтопаветните им цървули, нищетата на егоизма и юначеското самочувствие ще породи несъответствие в разнородната тактика за победа. Бедата е, че ламята притежава всичко, а срещу нея има голтаци въоръжени с добри намерения.
В следствие на историческата непоносимост между юнаците търсещи призвание, съвместните действия по отношение на злината остават в частен характер. Следейки програмните намерения на юнаците, очакващите свободата биха били петимни да предпочетат оцеляването на статуквото и дори щетите от ламята.
Предложенията за борба с ламята са впечатляващи, но крайно недостатъчни относно леталния изход на звяра. Първи юнак предлага да подстриже ноктите на ламята, втори юнак е готов да отреже ушите и. Третият щял да се прицели в очите на лявата глава. Съществува спор дали пред всяко едно действие първо и най-важно е ламята да бъде подстригана от четината на историческото и минало. Появява се противоречие в крайната идея, дали един юнак трябва да отреже трите глави, или на всеки по една глава и евентуално право за сестрата на един от юнаците за отрязване на опашката.
Допълнителен проблем е многопосочното мнение и намерения сред селяните за правилната смърт на ламята и появилите се конспиративни теории за корупция сред юнаците и съглашения с ламята. Създава се обстановка подкрепена в медийните изяви на трите глави на ламята, предизвикваща съмнение и пожелано отвращение сред свикналите с нищетата селяни.
И тъй като съм преподавател /учител/, ще бъда принуден да ви поясня поуките от народното творчество.
Самочувствието и егоизмът на юнаците е във вреда по отношение на основната цел. Агонията на ламята ще бъде продължителна, отрязването на трите глави при липса на единство сред същите ще отнеме време и ще даде на ламята възможност за прераждане. Ако утре, след заветната дата, ламята се окаже с две глави вместо три, голяма част от селяниите ще откажат своята подкрепа. Когато мъжественият сподвижник Петко разбере, че неговата достойна дъщеря отново няма да има късмета да бъде учителка в селото, юнаците ще претърпят тежки загуби от всички свои маргинални сподвижници. Европейските селяни, бидейки заети с урожая, могат да подпомогнат събратята си само при ясно пожелано гражданско самочувствие.
Ако Мохамед е тръгнал срещу планината, а не обратното и задружната дружина не е съгласна слепи да ги ражда, единственото правилно решение е ясното съдружие на селяни и юнаци. Едва след победата ще имаме възможността да бъдем цветни и многоцветни.
Компромисът не е унижение, а необходимо лечение.
Разумните са нужни, останалите нямат значение.
вм